Tuesday, January 18, 2011

KARI KAPLA IKAN

Mlm td wat kari kapla ikan. disebabkan ni resepi aku, so aku masak ikot suker aku. resepinyer pon ikot aku la nak boh ape.......rasenyer......hehehe.....laki aku kate sdap, aku pong gumbirest....simple je aku ni kan....



ni ler rupe kari kepla ikan aku. tp x nampak pon rupe kepalanyer sbb aku da soh penjual ikan tu belah dua kepala ikan tersebut.....(nmpk sgt ler aku ni x taw menghias makanan & snap pic pon xde bakat)

KARI KEPALA IKAN

1 buah kepala ikan merah -dibelah dua
1/2 biji bwg holland besar (bwg merah umah aku da abih, tinggal bwg ni je...x kesahla janji bwg)
2 ulas bwg putih
1 inci halia -di ketuk
1 btg kecil kulit kayu manis
3 tangkai daun karipule - amik daunnyer je
3 sudu besar serbuk kari - campurkan air biar dye jd pekat cam pati
1/2 peket santan segera (1/2  biji santan segar)
3 btg kacang panjang - potong panjang cket cam msk paprik
2 btg cili besor - belah tgh
ceri tomato - ikut suke
1 sudu kecil asam jawa (aku pakai brand adabi so xya nak cairkan dgn santan)
1 sudu gula kabung
garam secukup rase

- goreng kulit kayu manis sampai naik bau
-masukkan bwg holland & bwg putih yg telah ditumbuk halus
-da naik bau masukkan daun karipule yg telah dibasuh
- masukkan kari yg da berupa pati dan tumis lagi sampai  naik bau yg wangi
-masukkan halia,kepala ikan, kacang panjang & cili besor
-masukkan santan cair
-bile da mendidih masukkan ceri tomato, santan pekat, gula kabung & garam secukup rase.
-masak ler dlm api kecik sampai kuah jd pekat cket.

taraaaa.....sedap dihidang bile ade skali sambal belacan

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...