Monday, January 17, 2011

AYAM MASAK CILI KERING

 Gillerrr lame aku x update blog nih. Mmg bizi tahap cipan la (kunun-kununnyer)......byk sebenornyer gambo yg aku da snap nak masukkan dlm blog. xpela aku masuk satu2...... menu ni aku dpt idea dr majalah rase feb 2011. tp cam biaser aku akan bege2 ikot kesesuaian brg2 yg ade kt dlm dapo aku tuh. kalo korg tgk pic ni rase terlalu berminyak & u really hate all those fat sile kanlah utk me'reduce'kan minyak tuh mase korg menumis ek.




Sila abaikan panadol actifast tu yer. itu hanyalah untuk tujuan hiasan semata-mata.

ni adalah resepi ayam masak cili kering versi islah.

2 ketul peha (dlm 500gm ye)- potong kecit2
10 tangkai cili kering-rebus dulu, toskan airnyer
4 tangkai cili kering-untuk hiasan
4 biji bawang merah
1 biji bawang putih
1 inci halia (aku suke pakai halia mude)-dimayang
1 btg serai-diketuk
1 sudu besar sos cili
2 sudu besar kicap manis
1/3 cwn minyak untuk menumis
1 cwn air
garam secukupnye

- blend kan cili kering, bwg merah, bwg putih & tumis
-masukkan halia & tumis sampai naik bau
-masukkan ayam
-masukkan serai, kicap & sos cili & garam seckup rase
-masukkan 4 tangkai cili kering yg dipotong pendek2
-masukkan air (untuk sebatikan semua perasa dgn ayam)
-bile kuah da pekat bole angkat & paling ngam dilantak dgn nasik panas

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...