Friday, December 24, 2010

MY 1st EVER BROWNIES COKLET






Ni ler hasil perkebunanku air tgnku ptg td. arini ngan semlm aku cuti utk mghabiskan sisa2 cuti tahun ni. kebetulan ade akak ngan anak2 buah aku so aku decide ptg ni wat brownies coklat. Alhamdulillah mujo jd. aku nebes je nak wat bende ni almaklumlah tiz is my 1st ever brownies. Ist ever pon selamber je aku tuka2 recipe.....(konpiden lebel mmg tinggi aku nih)

so ni ler resipi brownies coklet aku

1 peket coklet cip
6 sudu besar butter
1 sudu besar serbuk coklet
3 biji telo gred A
1/2 cwn gule perang
1/2 cwn tepung naik sendiri
1 1/2 cwn walnut
1 sudu besar golden syrup
1 sudu teh esen vanilla

-cairkan butter, coklet cip & serbuk coklet gume kaedah double boiling
-pukul telo, gule perang & golden syrup sampai lunyai sebati
-masukkan tepung yg sudah diayak, walnut, esen vanila dan campurkan hingga sebati. (jgn overmixing)
-masukkan dlm tin pembakar bentuk 4 segi saiz sedang & make sure lapiskan dgn kertas kek.
-bakar dlm suhu 190darjah celcius (ampun aku x taw mne nak cari simbol celcius kt sini) selame 20min.
-make sure oven tu da dipanaskan dulu dlm 5 min ke
-sejukkan baru la potong (kalo mase panas2 da dipotong dye cam ancur cket tp aku suke mkn panas2)

enjoy ya ngan resipi ni......kalo ade ape2 kelemahan infom le aku

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...