Tuesday, January 25, 2011

PIAREN AH SEDAH

Gempak kan title ni. ni adalah resepi yg aku amik dr buku nih



Masyarakat Irranun adalah suku kaum di Sabah. So buku yg aku beli nih adalah makanan tradisi kaum irranun nih. aku beli mase abih degri kat kat PAS, Shah Alam. Murah je pon sbb buku ni dye nak wat clearance.

berbalik pada masakan aku kali nih, aku terbukak ati nk cube resepi ni sbb hubby aku suke mkn makanan kg. asik2 msk lemak, kari, kangkung goreng belacan je so aku nk tuka ar cket. yg penting tradisional. itulah salah satu sbb nape aku jarang msk western. sbb laki aku x minat even aku sgt sukkkeerrrr spegeti meat balls.

Masakan aku nih name melayu dye Ikan Masak Minyak Kelapa Parut

Bahan-bahannye (aku tuka gak ar sbb ade bende yg xde kt semenanjung nih)

1 ekor kerapu (sederhana)
pati santan dr 1 biji kelapa
15 biji cili api
2 btg cili besar kaler merah
4 biji bwg merah
1 ulas bwg putih
1 inci kunyit hidup
1 btg serai
2 inci halia
1 sudu kecil asam jawa adabi
2 sudu makan kerisek
garam
minyak untuk menumis

- tumbuk cili api, bwg putih, bwg merah & kunyit hidup
- panaskan minyak & tumis bhn2 yg ditumbuk sampai naik bau wangi (bkn wangi deodoran)
- masukkan kerisik dan kacau
- tutup api. Masukkan ikan, serai yg da diketuk, cili besar yg dipotong dan gaul rata-rata
- masukkan pati santan, asam jawa dan garam dan baru masak balik sampai kuahnyer kering.

Inilah hasilnyer..........



Untuk sayurnyer aku masak Stir Fry Enoki (kalo cendawan tu sayur x..???)




Bhn2 utk stir fry enoki ni

2 peket cendawan enoki
1 biji bwg putih
1/2 biji bwg holland
1 btg cili beso kaler merah
1 inci halia potong nipis2
1 sudu mkn oyster sauce
garam

-panaskan minyak dan tumis bwg putih yg dicincang dgn halia sampai naik bau
-masukkan cendawan, bwg besar, cili beso & sos tiram
-perasakan dgn garam. bile nmpk cendawan tu da longlai leh ar mkn




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...